Przedstawione tematy i zakresy szkoleń stanowią jedynie przykładowe propozycje, które można swobodnie modyfikować – dobierając zagadnienia najważniejsze dla Państwa firmy. Wszystkie prezentowane tematy realizowane są w formie szkoleń otwartych, jak i zamkniętych.
Tematy szkoleń:
I. Konstruowanie, sprawdzanie i zawierania umów gospodarczych. Nowelizacja 2021. COVID-19
II. Prawne aspekty sprzedaży międzynarodowej - w relacji Przedsiębiorca-Przedsiębiorca
III. Umowy w procesie inwestycyjno-budowlanym
IV. Umowy w przewozie i spedycji
Programy:
I. Konstruowanie, sprawdzanie i zabezpieczanie umów gospodarczych. Nowelizacja 2021. COVID-19
Cele
szkolenia:
·
omówienie NOWELIZACJI przepisów obowiązujących od
01.01.2021 (Przedsiębiorca „Uprzywilejowany”),
·
prezentacja sposobów
zawierania umów; na jakie „triki” zwrócić szczególną uwagę, jakich
błędów unikać,
·
omówienie
sposobu konstruowania umów gospodarczych, co powinna zawierać umowa, jak
prawidłowo zabezpieczać wykonanie umowy
·
przedstawienie
sposobu czytania/ sprawdzania umów gospodarczych.
·
omówienie
regulacji, które można „poświęcić” w czasie negocjacji umowy,
·
analiza
praktycznych przykładów, uczulenie na możliwe błędy prawne,
·
prezentacja
narzędzi prawnych pomocnych przy konstruowaniu i sprawdzaniu umów
Program szkolenia:
1. Nowelizacja 2021
Przedsiębiorca
„Uprzywilejowany” (Przedsiębiorca z uprawnieniami Konsumenta)
·
definicja Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego”, które podmioty skorzystają
z nowelizacji, jakie obowiązki będą ciążyły na Przedsiębiorcach, którzy nie
uzyskają nowego statusu,
·
nowe uprawnienia Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego” w zakresie:
Ø Rękojmi,
Ø Klauzul
niedozwolonych (abuzywnych),
Ø Zwrotu
towaru (nawet do 1 roku),
·
regres między przedsiębiorcami w związku z reklamacją Przedsiębiorcy
„Uprzywilejowanego”,
·
wpływ nowych przepisów na już zawarte umowy;
·
jak do 01.01.2021r. dostosować umowy, OWU, regulaminy, karty gwarancyjne,
formularze reklamacyjne do wymagań określonych w nowelizacji.
2.
Wprowadzenie
·
słownictwo w
umowach, jak poprawnie czytać umowy i akty prawne, jak interpretować umowy,
·
„triki”
prawne – jak można coś ukryć w treści umowy, gdzie szukać „pułapek”,
·
jak dobrać
wzór umowy do konkretnej sytuacji, jakich błędów unikać, skąd czerpać wzory,
·
nowoczesne
narzędzia prawne – w jaki sposób z nich korzystać przy opracowywaniu i
sprawdzaniu umów,
·
znaczenie
orzecznictwa w rozstrzyganiu wątpliwości prawnych,
·
przepisy a
umowa – co jest ważniejsze, na co można sobie pozwolić konstruując umowę,
najczęściej popełniane błędy.
3.
Zawarcie umowy - praktyczne
wskazówki
3.1.
·
oferta (m.in.: istota
oferty – konsekwencje złożenia oferty; termin związania ofertą; ogłoszenia, reklamy, cenniki – co nie jest
ofertą; oferta w postaci elektronicznej;
odwołanie oferty; przyjęcie oferty; opóźniona odpowiedź na ofertę; przyjęcie
oferty przez kontrahenta z zastrzeżeniami; konsekwencje nieprawidłowego
posługiwania się ofertą; „wycena” w procesie zawierania umowy),
·
negocjacje (m.in.: jak
przygotować się do negocjacji; zobowiązanie stron do zachowania poufności +
kary umowne; prawidłowe określenie momentu zawarcia umowy; „negocjacje pozorne”
i ich konsekwencje),
·
aukcja i przetarg (m.in. ogłoszenie
aukcji lub przetargu; wadium; unieważnienie umowy; obowiązki organizatora
aukcji i przetargu).
3.2.
·
list intencyjny („oferta,
która nie jest ofertą”; konsekwencja posługiwania się listem intencyjnym;
„zobowiązania” wynikające z listu intencyjnego),
·
zamówienie kontrahenta,
zapytanie ofertowe – jak je traktować, jakie skutki wywierają,
·
pisemne lub
dokumentowe (e-mail, faks, sms) potwierdzenie zawarcia umowy – korzyści
i zagrożenia wynikające z zastosowania potwierdzenia.
3.3.
·
wzorzec umowny / Ogólne Warunku Umowy(OWU), Regulamin (m.in.: jakie zasady
obowiązują w przy posługiwaniu się wzorcami umownymi w relacjach Przedsiębiorca
– Przedsiębiorca, Przedsiębiorca – Konsument; obowiązek doręczenia wzorca
kontrahentowi na określony moment; wzorzec w formie elektronicznej; priorytet
postanowień umowy nad treścią wzorca; konflikt wzorców umownych – co jest ważniejsze
OWU sprzedawcy czy OWU kupującego),
·
umowa ramowa
– skutki prawne jej zawarcia, na co zwracać szczególną uwagę przy
zawieraniu umów ramowych (m.in. procedura zawierania poszczególnych umów,
odwoływanie się do umowy ramowej, limit kupiecki), jakich błędów nie popełniać,
·
umowa na
wyłączność – konsekwencje prawne jej zawarcia, korzyści i zagrożenia
wynikające z zawarcia takiej umowy,
·
umowa przedwstępna
(m.in.: ważność umowy przedwstępnej; termin zawarcia umowy właściwej; skutki
niezawarcia umowy właściwej; przedawnienie roszczeń).
3.4.
·
zawarcie umowy
poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przy udziale przedstawiciela
handlowego), umowy na odległość (np. za pośrednictwem Internetu,
telefonu, e-maila, faksu, formy pisemnej) – na co zwrócić szczególną uwagę,
jakie obowiązki ciążą na sprzedawcy, jakie są konsekwencje nieprawidłowego
pouczenie konsumenta o jego uprawnieniach (prawo zwrotu towaru do 1 roku),
zwrot towaru (w jakim zakresie można bronić się przed zwrotem towaru, procedura
zwrot towaru).
3.5.
·
forma umowy (ustna, dokumentowa,
pisemna, elektroniczna, pisemna z datą pewną, pisemna z podpisem notarialnie poświadczonym,
akt notarialny) a konsekwencje prawne jej niezastosowania.
3.6.
·
pełnomocnicy, prokurenci, członkowie zarządu – upoważnieni do zawierania umów, podpisywanie
i parafowanie umów oraz załączników; rola KRS i CEIDG; zawieranie umów przez
osoby nieuprawnione – konsekwencje prawne.
3.7.
·
badanie wiarygodności kontrahenta – na co zwrócić szczególną uwagę.
4.
Konstruowanie i sprawdzanie umów
4.1.
·
zasada swobody umów i jej granice, jak
szczegółowa powinna być umowa,
·
klauzule niedozwolone (abuzywne) w
umowach – jak je identyfikować, konsekwencje zawarcia klauzul niedozwolonych w
umowie, Rejestr Klauzul Niedozwolonych,
·
standardy obowiązujące przy konstruowaniu
umów w relacji:
Ø Przedsiębiorca
– Przedsiębiorca,
Ø Przedsiębiorca
– Przedsiębiorca „Uprzywilejowany” (od 01.01.2021r.),
Ø Przedsiębiorca
– Konsument,
·
elementy nieuczciwej konkurencji w umowach.
4.2.
Elementy umowy:
·
tytuł umowy,
·
data zawarcia umowy,
·
miejsce zawarcia umowy,
·
oznaczenie stron umowy,
·
preambuła,
·
słowniczek,
·
przedmiot umowy,
·
prawa i obowiązki stron umowy,
·
termin realizacji umowy; opóźnienia a
zwłoka,
·
wynagrodzenie (ryczałt, kosztorys),
forma płatności, oznaczenie kwoty cyfrą i słowem, należny podatek, termin
płatności, zadatek a zaliczka,
·
odsetki (ustawowe i umowne, jak je
obliczać, jak je prawidłowo zastrzec w umowie),
·
kary umowne (jak określić ich wysokość,
jak je prawidłowo zapisać w umowie, jakich błędów unikać przy ich stosowaniu,
jak bronić się przed wygórowanymi karami umownymi),
·
rękojmia, gwarancja – charakterystyka
obu instytucji,
·
zasady odpowiedzialności odszkodowawczej
(zakres odpowiedzialności; jak zmodyfikować zasady odpowiedzialności w umowie;
odpowiedzialność za osoby trzecie; zwolnienie od odpowiedzialności),
·
siła wyższa,
·
transport towaru, moment przejścia
odpowiedzialności za towar, obowiązki odbierającego towar (reklamacje do
przewoźnika; jak się do nich przygotować w umowie), załadunek/rozładunek, prawa
i obowiązki stron umowy związane z transportem,
·
własność intelektualna,
·
zwrot towaru, towary nierotujące, zasady
zwrotu towaru,
·
rozwiązanie umowy, wypowiedzenia umowy,
odstąpienia od umowy – czym się różnią, jak je prawidłowo zastrzec w umowie,
·
zobowiązanie do zachowania poufności,
tajemnica przedsiębiorstwa,
·
ochrony danych osobowych, RODO,
·
osoby do kontaktu, pełnomocnictwo w
umowie
·
sąd właściwy do rozstrzygania sporów,
właściwe prawo, klauzula arbitrażowa
·
język umowy, tłumaczenie umowy,
·
procedura zmiany umowy,
·
odwołanie do załączników (OWU, oferty,
wyceny, specyfikacji technicznej, karty gwarancyjnej, itd.),
·
podpisy,
·
wykaz załączników.
4.3.
·
sposoby na zabezpieczanie prawidłowego
wykonania umowy (weksel, zastaw, hipoteka, przewłaszczenie na zabezpieczenie,
zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej, poręczenie, dobrowolne poddanie się
egzekucji, gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa).
4.4.
·
modyfikacja umowy
– renegocjacje warunków umownych, prawnie dozwolone granice modyfikowania umowy,
prawo do jednostronnej zmiany umowy, procedura zmiany umowy, aneks do umowy.
5. Umowy z kontrahentami zagranicznymi – o co zadbać na etapie podpisywania umowy;
klauzula wyboru prawa; język umowy; ograniczenie odpowiedzialności.
6. Problemy z realizacją umowy
·
niewykonanie
lub nienależyte wykonanie umowy,
·
wpływ
COVID-19 na realizację umowy, przesłanki uchylenia się od odpowiedzialności,
·
klauzula rebus sic stantibus,
·
potrącenie,
·
cesja
wierzytelności,
·
przedawnienia
roszczeń – terminy; czynności, które przerywają bieg przedawnienia,
·
metody
rozstrzygana sporów (sądownictwo powszechne, sądownictwo polubowne (arbitraż),
mediacja, koncyliacja). Jak się przygotować do potencjalnych sporów (przygotowanie
dowodów, ciężar dowodowy, zabezpieczenie roszczeń).
II. Prawne aspekty sprzedaży międzynarodowej - w relacji Przedsiębiorca-Przedsiębiorca
1. Wprowadzenie - zwyczaje
handlowe w obrocie międzynarodowym.
2. Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej
sprzedaży towarów (tzw. Konwencja wiedeńska):
• zawarcie umowy sprzedaży,
• prawa i obowiązki stron,
• procedury reklamacyjne, środki ochrony prawnej.
3. INCOTERMS 2010:
• reguły Incoterms a umowa - zasada pierwszeństwa,
• analiza wybranych formuł.
4. Studium przypadków.
III. Umowy w procesie inwestycyjno-budowlanym (warsztaty dla inwestorów, wykonawców, podwykonawców)
Cele szkolenia:
• prezentacja warsztatu konstruowania, sprawdzania i negocjowania umów
• określenie zasad odpowiedzialności stron umowy
• analiza sprawdzonych sposobów zabezpieczania umów
• uczulenie na możliwe błędy prawne, identyfikacja stosowanych w praktyce „trików” prawnych
• prezentacja nowoczesnych narzędzi prawnych niezbędnych do prawidłowego konstruowania i sprawdzania umów
Program:
I. Wprowadzenie
• terminologia w umowach; jak czytać i interpretować akty prawne oraz umowy?
• „triki” prawne – jak można coś ukryć w umowie?, gdzie szukać „pułapek”?
• jak dobrać wzór umowy do konkretnej sytuacji, jakich błędów unikać, skąd czerpać wzory? nowoczesne narzędzia prawne – w jaki sposób z nich korzystać; pomoc przy przygotowywaniu umów
• znaczenie orzecznictwa w rozstrzyganiu wątpliwości prawnych
• hierarchia – akty prawne a wewnętrzne regulacje w przedsiębiorstwie (m.in. umowy, regulaminy), przepisy niezbędne przy przygotowywaniu umów, na co można sobie pozwolić konstruując umowy, najczęściej popełniane błędy
II. Ustawa Prawo budowlane - elementy wybrane m.in.:
• Zakres zastosowania ustawy Prawo budowlane.
• Przepisy techniczno-budowlane i możliwe od nich odstępstwa.
• Materiały budowlane.
• Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
• Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego. Jak je prawidłowo opisać w umowie.
• Budowa i oddanie do użytku obiektu budowlanego – istotne momenty, które należy określić w umowie.
III. Ustawa „deweloperska” – elementy wybrane m.in.:
• Zakres zastosowania ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
• Mieszkaniowy rachunek powierniczy, gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa.
• Obowiązki dewelopera przed zawarciem umowy deweloperskiej - prospekt informacyjny.
• Umowa deweloperska – elementy umowy, załączniki, harmonogram.
• Odstąpienie od umowy deweloperskiej.
IV. Umowa o roboty budowlane, remont budynku lub budowli (Kodeks cywilny) – elementy wybrane m.in.:
• Umowa o roboty budowlane, elementy istotne umowy, forma umowy, zakres prac.
• Umowa o roboty budowlane a umowa o dzieło.
• Strony umowy o roboty budowlane. Weryfikacja partnerów (KRS i CEDIG).
• Podwykonawca - zasady odpowiedzialności za podwykonawców.
• Gwarancja zapłaty.
• Wady dokumentacji, terenu budowy, urządzeń dostarczonych przez inwestora – kto za nie odpowiada?
• Teren budowy – zasady odpowiedzialności.
• Odbiór prac. Protokół odbioru.
• Zniszczenie i uszkodzenia obiektu.
• Wykonanie wadliwe lub sprzeczne z umową – zasady odpowiedzialności. Uprawnienia inwestora.
• Opóźnienie i zwłoka wykonawcy.
• Odstąpienie od umowy.
• Terminy (m.in. termin na zgłaszanie żądań, przedawnienie roszczeń)
• Zabezpieczenie prawidłowego wykonania umowy – kary umowne i ich miarkowanie. Jak prawidłowo skonstruować karę umowną.
V. Umowa o dzieło (np. na wykonanie instalacji, wykończenie wnętrza) – elementy wybrane m.in.:
• Umowa o dzieło.
• Wady materiału na wykonanie dzieła.
• Opóźnienie w rozpoczęciu lub wykończeniu dzieła.
• Wadliwe wykonanie dzieła, prawa i obowiązki zamawiającego,
• Konsument i jego uprawnienia w przypadku wystąpienia wady dzieła.
• Odbiór dzieła.
• Odstąpienie od umowy.
• Rozwiązanie umowy o dzieło.
• Przedawnienie roszczeń z tytułu umowy o dzieło.
VI. Zawieranie umów - praktyczne wskazówki
• oferta (charakter prawny oferty; termin związania ofertą; ogłoszenia; reklamy; cenniki; oferta w postaci elektronicznej; odwołanie oferty; przyjęcie oferty; opóźniona odpowiedź na ofertę; modyfikujące przyjęcie oferty; czas i miejsce zawarcia umowy)
• negocjacje(zawarcie umowy, „negocjacje pozorne” i ich konsekwencje)
• aukcja i przetarg (ogłoszenie aukcji lub przetargu; wadium; unieważnienie umowy, obowiązki organizatora aukcji i przetargu, popełniane błędy)
• list intencyjny („oferta, która nie jest ofertą”)
• zamówienia, zapytania – jak je traktować?
• wzorzec umowny (jakie zasady obowiązują w przy posługiwaniu się wzorcami w relacjach Przedsiębiorca – Przedsiębiorca a Przedsiębiorca – Konsument; obowiązek doręczenia; wzorzec w formie elektronicznej, priorytet postanowień umowy nad treścią wzorca; konflikt formularzy; ogólne warunki umów; regulaminy)
• umowa ramowa – skutki prawne, na co zwracać szczególną uwagę
• umowa na wyłączność – konsekwencje, korzyści, zagrożenia
• umowa przedwstępna (ważność umowy przedwstępnej; termin zawarcia umowy przyrzeczonej; skutki nie zawarcia umowy przedwstępnej; przedawnienie)
• zawieranie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, umowy na odległość; jakie zmiany regulacji prawnych zakłada projekt ustawy o prawach konsumenta
• pisemne potwierdzenie zawarcia umowy – korzyści i zagrożenia
• forma umowy ( m.in. ustna, pisemna, pisemna z datą pewną, pisemna z podpisem poświadczonym, akt notarialny, elektroniczna ) a konsekwencje prawne jej niezastosowania
• kto może podpisywać umowy (reprezentacja ustawowa, pełnomocnik, prokurent); prawidłowe konstruowanie nagłówków, podpisywanie i parafowanie umów oraz załączników; rola KRS i CEIDG; zawieranie umów przez osoby nieuprawnione – konsekwencje prawne, odpowiedzialność członków zarządu za podpisywane umowy
• badanie wiarygodności kontrahentów - gdzie szukać informacji
VII. Konstruowanie i sprawdzanie umów
• zasada swobody umów i jej granice – jak szczegółowa powinna być umowa, ograniczenia ustawowe
• prezentacja różnic w konstruowaniu umów: Przedsiębiorca – Przedsiębiorca, Przedsiębiorca – Konsument
• cechy szczególne umów, język umowy, preambuła, słowniczek, skróty
• przedmiot umowy
• prawa i obowiązki stron
• modyfikacja umowy – prawnie dozwolone granice, prawo do jednostronnej zmiany umowy, procedura, aneks
• załączniki (np. ogólne warunki umowy/zamówienia, karta gwarancyjna, instrukcja, specyfikacja)
• zasady odpowiedzialności (szkoda; okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność; modyfikacja ogólnej reguły odpowiedzialności; odpowiedzialność za osoby trzecie; zwolnienie od odpowiedzialności; ciężar dowodu)
• klauzula poufności, klauzula arbitrażowa
• terminy (m.in. realizacji umowy, płatności w transakcjach handlowych)
• czym jest kara umowna, zasady naliczania kar umownych, maksymalna wysokość kary umownej
• odsetki (rodzaje, kiedy można ich żądać, obliczanie)
• zadatek a zaliczka; opóźnienie a zwłoka
• wynagrodzenie (ryczałt, kosztorys), formy płatności, oznaczenie cyfrą i słowem, należny podatek, koszty realizacji umwy
• różnica miedzy odstąpieniem od umowy a wypowiedzeniem umowy; jednostronnego rozwiązanie umowy
• jak zabezpieczyć się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy (rękojmia, gwarancja, odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową), Ustawa o prawach konsumenta 2014r.
• sposoby na zabezpieczanie prawidłowego wykonania umowy (m.in. weksel, hipoteka, zastaw, przewłaszczenie na zabezpieczenie, zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej, poręczenie, dobrowolne poddanie się egzekucji, gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa, klauzula del credere)
• klauzule niedozwolone w umowach:
a) identyfikacja klauzul abuzywnych, zasady modyfikacji klauzul
b) niebezpieczeństwa zastosowania przez przedsiębiorców klauzul abuzywnych w umowach, regulaminach, zamówieniach, kartach gwarancyjnych
c) czy można zagwarantować sobie obowiązywanie klauzul niedozwolonych?
• e-mail, sms, fax, nagranie – jak uprawdopodobnić zawarcie umowy?
• na co należy zwrócić szczególną uwagę przy sprawdzaniu umowy?
VIII. Umowy z kontrahentami zagranicznymi – o co zadbać na etapie podpisywania umowy; klauzula wyboru prawa; język umowy; wyłączenie odpowiedzialności
IX. Problemy z realizacją umowy
• Klauzula rebus sic stantibus – czy zawsze należy wykonać umowę? Kiedy przedsiębiorca może uchylić się od podpisanej umowy?
• Jak unieważniać umowę? Prezentacja dostępnych narzędzi prawnych.
• Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przez kontrahenta – jak dochodzić odszkodowania? Jak postępować?
• Cesja wierzytelności, potrącenie
• Przedawnienia roszczeń - terminy, jakie okoliczności przerywają bieg przedawnienia?
• Metody rozstrzygana sporów (sądownictwo powszechne, sądownictwo polubowne(arbitraż), mediacja, koncyliacja). Jak się przygotować do potencjalnych sporów, przygotowanie dowodów, zabezpieczenie roszczeń.
X. Elementy własności intelektualnej i przemysłowej w umowach
XI. Elementy nieuczciwej konkurencji w umowach
XII. Tajemnica przedsiębiorstwa
XIII. Studium przypadków – analiza przygotowanych przykładów i przykładów przedstawionych przez uczestników
IV.
Umowy w przewozie i spedycji
1. Wprowadzenie
2. Umowy przewozu rzeczy
• Istota umowy przewozu
• Strony umowy
• Prawa i obowiązki stron
• Odpowiedzialność przewoźnika
3. Umowa najmu pojazdu wraz z obsługą
4. Umowa spedycji
• Istota umowy spedycji
• Prawa i obowiązki stron
• Odpowiedzialność spedytora
5. Umowa przewozu rzeczy drogą morską
6. Studium przypadków
|